چگونه مراقب روان خود باشیم؟!

چگونه مراقب روان خود باشیم؟!

 
 
به گزارش افکارنیوز، برای اینکه انسان بتواند به طور موثر و سازنده با دیگران سازگار شود، روابط خوبی داشته باشد، احساس امنیت خاطر و آرامش نماید، از زندگی خود رضایت نسبی داشته باشد و به واقعیات زندگی، با دید منطقی بنگرد، باید علاوه بر تن سالم، از روانی سالم نیز برخوردار باشد.

یافته های پژوهش حاضر بیانگر آن است که شرایط کنونی زندگی و نحوه نگرش و باور اشخاص در زمینه رضایتمندی از زندگی، انسان ها را هر چه بیشتر در معرض خستگی و جنب و جوش قرار می دهد؛ بنابراین فرد بی وقفه باید در مقابل درخواست ها، باید و نبایدها، چشم و همچشمی با دیگران، موقعیت های دشوار و پیچیده، مشکلات شغلی و اجتماعی و غیره، تلاشی فراینده داشته باشد، زیرا زندگی و طبیعت قوانینی دارد که تمام آن مورد پسند همگان نیست. هدف مقاله حاضر، مروری بر راهکارهای پیشگیری از بیماری های روان تنی و تامین و حفظ بهداشت روانی در روابط انسانی است.

بنابراین اگر شما خواهان روانی متعادل و سالم هستید:

ـ متکی به خود و خدای خود باشید. در تمام کارها بر خدا توکل کنید و با انجام فرامین دینی، به یاد خدا باشید؛ این امر در فرو نشاندن بسیاری از هیجانات این جهان مادی و معطوف نمودن ذهن به جهان ابدی، نقشی غیر قابل انکار دارد.

ـ رفتاری متناسب با سن و شخصیت خود داشته باشید.

ـ ضعف های خودتان را بپذیرید. واقعیت این است که هر کس ضعف هایی دارد، اما به جای فرو ماندن در ضعف های خود و گرفتار شدن در دام یاس و ناامیدی، بکوشید انتقادپذیر باشید و بر ضعف هایتان غلبه کنید و به دنبال بهترین راهکارها باشید.

ـ محبت پذیر و قهر گریز باشید. منشی توام با مهربانی، گذشت و دوری از قهر و کینه داشته باشید و تلاش کنید که آینه زندگی تان شفاف و بدون غبار کدورت باشد.

ـ بدن خود را سالم و قوی نگه دارید. از بیکاری های ممتد و طولانی و خسته کننده و کارهای طاقت فرسا بپرهیزید و هرگز چندین کار و مسئولیت چند جانبه را به طور همزمان نپذیرید. فعالیت شغلی خود را با تحمل بدنی خود، متناسب کنید.

ـ در مقابل مصائب و شرایط سخت و ناگوار زندگی، مقاوم باشید و هرگز سستی از خود نشان ندهید.

ـ از رفتن به مجالس ترحیم کوتاهی نکنید. گاهی سر مزار آشنایان خود بروید تا با فکر کردن به عاقبت انسان ها که چیزی جز مرگ و آرمیدن زیر خاک سرد و تیره نیست، از افراط کاری ها و حرص و طمع و انجام کارهای خلاف انسانی برحذر باشید.

ـ مراقب باشید بیش از حد، پایبند این دنیای فانی نشوید و به جمع آوری مال دنیا حریص نباشید.

ـ تا جایی که مقدور است، زندگی ساده ای برای خود فراهم کنید؛ از تدارک زندگی پر زرق و برق به دلیل چشم و همچشمی با دیگران (با وجود عدم توان مالی) خودداری کنید.

ـ توقع بیجا و بی مورد نداشته باشید. با همه افراد خانواده، به ویژه با خانواده و بستگان خود با احترام رفتار کنید و هرگز درصدد توهین و تحقیر کسی نباشید.

ـ گذشته را رها کنید و همیشه در حال زندگی کنید. سعی کنید بیشتر در زمان حال و آینده نیز غرق نشوید. اجازه بدهید غبار گذشته از شانه هایتان فرو ریزد و آگاه باشید هر قدر در تیرگی گذشته گام بردارید، از روشنایی آینده دور خواهید شد؛ بنابراین به شیوه ای نظام مند فکر کنید و امور زندگی را به بهترین نحو برنامه ریزی نمایید.

ـ گاهی به دامان طبیعت بروید و از زندگی تصنعی بپرهیزید؛ به صدای آواز پرندگان گوش بسپارید، طلوع و غروب خورشید را تماشا کنید، زیبایی های طبیعت را ببینید و به آنها بیندیشید و به خوبی ها فکر کنید.

ـ هرگز در اختلاف دیگران مداخله نکنید (مگر در فرصت مناسب و محیط آرام و آن هم صرفاً برای رفع اختلاف طرفین).

ـ تعصبات غلط و افکار مزاحم را شناسایی و از خود دور کنید و آگاه باشید که افکار مزاحم، مانند خوره، سلامت روان انسان را از بین می برند. خودِ واقعی تان باشید؛ به جای تعصبات دست و پا گیر، انرژی خود را برای توجه به همسر و خانواده صرف کنید.

ـ مشکلات عاطفی را در سینه خود دفن نکنید. اگر درد دلی دارید، با افراد مورد اعتماد (مشاور خانواده و غیره) به درد دل بپردازید تا موجب تسلی خاطر و آرامش شما گردد.

راز/ شماره 34/ نیمه دوم مهر ماه 92/ رحمان بابازاده، مدرس و مشاور خانواده/ صفحه 81