8 موردی که بچه‌های طلاق اصلا دوست ندارند

8 موردی که بچه‌های طلاق اصلا دوست ندارند

 
به گزارش افکارنیوز، زنان و مردانی که به هر دلیل از هم جدا می شوند، می توانند همسر دیگری انتخاب کنند و آرامش از دست رفته خود را باز یابند، اما همسران جدید آنها شاید برای بچه هایشان جای پدر یا مادر را پر نکنند. در واقع اگر پدر و مادر رابطه فیزیکی بین خود را قطع کنند، باز هم مجبورند به خاطر فرزندان شان مسائلی را در رابطه با همسر قبلی خود رعایت کنند تا از رسیدن آسیب های بیشتر به فرزند جلوگیری شود. به ویژه کودکان سنین بالاتر هم خاطرات بد مربوط به جدایی والدین را به یاد می آورند، هم از جراحت های کهنه آن دوران که اثرش تا سال ها باقی می ماند، رنج می برند. رعایت برخی نکات برای زنان و مردانی که از هم جدا شده اند، الزامی است.

بدگویی کردن در مورد والد دیگر

تخریب والد دیگر در مقابل کودک، خودباوری در وی را از بین می برد. یک کودک چه به لحاظ محیطی و چه به لحاظ ژنتیکی به هر دو والد وابسته است. وقتی یکی از آنها مدام از دیگری بدگویی کند و حتی رفتارهای کودک را به کارهای بد او شباهت دهد، این پیام را به او می رساند که او نیز بد و نفرت انگیز است.

منع کردن کودک از صحبت درباره والد دیگر

بچه ها دوست دارند آزادانه و بدون ترس در مورد تمام مسائل زندگی شان صحبت کنند حتی در مورد پدر یا مادری که دیگر با آنها زندگی نمی کنند. اگر کودک یا نوجوانی نزد والدی که با وی زندگی می کند، از والد دیگر گله گزاری کند فقط دوست دارد طرف مقابل شنونده باشد، به ناراحتی او دامن نزند و در صورت امکان به دنبال رفع اختلاف و کدورت آنها باشد.

بازگو کردن تمام حقایق تلخ نزد بچه ها

افشا کردن تمام ناملایمات و عذابی که از همسر قبلی خود کشیده، اندوه و درد را در دل کودک نهادینه می کند. ا گر نیاز دارید کسی به درد دل های شما گوش کند، به یک فرد آگاه و متخصص، مثل مشاور خانواده مراجعه کنید. حتی مسائل مالی مربوط به کودک را نزد او بازگو نکنید. اگر همسر سابق شما مخارج کودک را نمی پردازد، او را از این موضوع آگاه نکنید چون ممکن است فکر کند پدر و مادر دوستش ندارند.

نگه داشتن کودک در بی خبری کامل

لازم است بعضی اطلاعات مربوط به طلاق به نسبت سن کودک در اختیار او قرار بگیرد. برای مثال کودکی که شرایط سنی اش ایجاب کند، حق دارد دلیل جدایی پدر و مادرش را بداند. برای آگاهی از زمان و نحوه دادن اطلاعات به کودک بهتر است با مشاور مذاکره شود.

فرار از مجالس خانوادگی به دلیل حضور همسر سابق

به طور معمول بچه های طلاق که در سنین بالاتری هستند از برپا کردن مجالس خانوادگی هراس دارند، اما آنها نیازمندند در برخی لحظات خاص پدر و مادرشان را در کنار خود ببینند، بنابراین در حد امکان هر چند وقت یک بار گردهمایی های خانوادگی مثل صرف شام ترتیب دهید. البته در برخی موارد خاص که تنش بین پدر و مادر متارکه کرده بسیار زیاد است، عدم حضورشان در یک مجلس به خاطر احتمال مشاجره، بهتر است.

سرزنش کردن بچه ها به خاطر وقت گذرانی با والد دیگر

زن و مردی که از هم جدا شده اند معمولاً زمانی را برای وقت گذرانی کودک با والدی که پیش او زندگی نمی کند، تعیین می کنند. اگر شما هم چنین وضعیتی دارید، فرزند خود را برای رفتن پیش پدر یا مادرش بی میل نسازید، نگویید که اگر پیش او بروی تنها می مانی... او دوستت ندارد... یا پیش او به تو خوش نمی گذرد. در عوض به خود بگویید این زنگ تفریح است برای تجدید قوا و برای فرزند خود لحظات خود آرزو کنید.

تبدیل کردن کودک به پستچی

اگر پیغام یا حرف خاصی دارید که می خواهید همسر سابق تان از آن آگاه شود، فرزند خود را وسیله قرار ندهید. اگر پرداخت هزینه های فرزندتان به عهده شماست، پول یا چک را مستقیماً به دست کودک ندهید و در عوض با مادرش در این باره گفتگو کنید. مطمئن باشید فرزندتان از اینکه رابط بین شما شده و ناتوانی شما در گفتگو با یکدیگر را می بیند، زجر می کشد.

بروز ناراحتی ناشی از جدایی به مدت طولانی

درد ناشی از جدایی ممکن است تا مدتی طولانی التیام نیابد، اما یک پدر یا مادر مسئول کسی است که درد خود را مدام نزد فرزندش آشکار نسازد. مدام از اینکه چگونه از طرف همسر سابق مورد ستم قرار گرفته، به فرزند خود نگوید. خیلی وقت ها بچه های بالغ به سمت والدی که تقصیر کار شناخته می شود، جذب می شوند.

مجله خانواده/ شماره 496/ نیمه دوم آبان ماه 92/ مترجم: سارا سلیمانی/ صفحه 27